Furukawa-Sky Review No.5 (April 2009)

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技術論文

湿度制御雰囲気中におけるアルミニウム合金の低ひずみ速度引張り変形特性
Slow Strain Rate Tensile Properties of Aluminum Alloys under Controlled Experimental Humidity

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  • 一谷 幸司
    Koji Ichitani
  • 小山 克己
    Katsumi Koyama

CO2排出量削減のため水素エネルギーを利用する燃料電池自動車の開発が進められている。アルミニウム合金はこの自動車に搭載される高圧水素ガスタンク用ライナ材の有力な候補材料であり,今後は他の水素ガス用部材への用途拡大も期待されている。アルミニウム合金は概して鉄鋼材料に比較して耐水素脆性に優れることが知られているが,高圧水素ガス環境中での安全性を確保するための適切な合金の選択が必要である。本研究では,Al-Mn,Al-Cu ,Al-Cu-MgおよびAl-Zn-Mg系合金に固有の水素脆化特性を基礎的に調査するために,各種の二元および三元合金を作製して,湿度制御雰囲気中での低ひずみ速度引張試験に供して,各種合金の水素脆化感受性を定量的に評価した。

Development of fuel-cell-powered cars is underway worldwide to reduce the emission of green house gases. Aluminum alloys are strong candidate materials for the liner of high pressure hydrogen gas tanks for fuel-cell-powered cars, and their application is expected to expand to other parts used in a hydrogen atmosphere. Although it is known that aluminum alloys generally have better hydrogen embrittlement (HE) resistance than steel materials, adoption of a proper aluminum alloy is necessary for its safe use under high-pressure hydrogen gas environments. In the present study, with a view to evaluating inherent HE characters of Al-Mn, Al-Cu, Al-Cu-Mg and Al-Zn-Mg alloy systems, several binary and ternary aluminum alloys were subjected to slow strain rate tensile tests under controlled experimental humidity to evaluate their hydrogen embrittlement sensitivity quantitatively.

技術論文 / Technology Articles

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  3. 湿度制御雰囲気中におけるアルミニウム合金の低ひずみ速度引張り変形特性
    Slow Strain Rate Tensile Properties of Aluminum Alloys under Controlled Experimental Humidity

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