Furukawa-Sky Review No.4 (April 2008)

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技術論文

アルミニウムろう付における流動ろうによる侵食現象の挙動観察と定量評価法の開発
In-Situ Behavioral Observation of Erosion Phenomena by Flowing Liquid Filler during Aluminum Brazing and Development of a Quantitative Evaluation Method

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  • 村瀬 崇
    Takashi Murase
  • 柳川 裕
    Yutaka Yanagawa

ラジエータやコンデンサなどの自動車用熱交換器の製造では,ろう付工程中にチューブが局所的に激しく侵食されることがある。この侵食は,チューブのろう接合部をヘッダからのろうが流動したために発生したものと推定されている。しかし,ろう付中の実際のろう流れ挙動を観察したり,侵食量とろう付条件との関係を定量的に把握するためには,従来の熱交換器ろう付後の調査や既存のろう付試験では困難であった。そこで,規定された量のろうを供給する上板,ろうの流路となる溝を持つ下板,およびろうを流動させ続けるろう吸引部からなる試験片を用いた評価方法を開発した。本評価法により,流動ろう侵食現象の要因パラメータについてその影響度を明確にできた。

In the manufacturing process of automotive heat exchangers involving radiators and condensers, severe erosion is occasionally seen to occur locally on the tube during brazing. It is generally presumed that this erosion is caused by the molten filler from the header that flows into the brazing portion on the tube. However, for both the conventional method of studying brazed heat exchangers and the existing brazing test, it is difficult to observe actual behaviors of molten filler during brazing, as well as to quantitatively understand the relationship between the extent of erosion and the brazing conditions. Accordingly, we have developed a new evaluation method using a test piece that consists of a filler plate to supply a specified volume of filler, a base plate with gutters that serves as a fluid channel for the filler and capillary sheets which makes the filler keep flowing. It has been found that this evaluation method can clarify the effects of physical parameters in the erosion phenomenon due to molten filler.

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