Furukawa-Sky Review No.1 (April 2005)
一般論文
ろう付加熱時のろう侵食に及ぼすブレージングシートの焼鈍条件の影響
Effect of Annealing Conditions of Brazing Sheet on Erosion during Brazing
- 福元 敦志
Atsushi Fukumoto - 土公 武宜
Takeyoshi Doko
自動車用熱交換器は主にろう付によって製造され,その際に溶融したろうが心材を侵食するエロージョンが発生することがある。エロージョンが発生するとブレージングシートの性能が低下するため,エロージョンを抑制した材料開発が望まれている。エロージョンを抑制するには,ろうが溶融する時に心材の再結晶が完了していることが必要である。そのため,H調質材が一般に用いられるが,成形性が低下する問題がある。ブレージングシートの最終焼鈍に連続焼鈍炉(CAL)を用いることで,ろう付時の再結晶を阻害する微細析出物の密度を小さくした。その結果,ろう付時のエロージョン抑制に必要な加工度を小さくし,成形性を向上することができた。
Automotive heat exchangers are mainly manufactured by brazing process. Erosion that is a phenomenon whereby core alloy is penetrated by molten filler alloy can occur during brazing. Because the performance of a brazing sheet is degraded when erosion occurs, there is a strong demand for materials research to inhibit erosion. Inhibition of erosion requires that the core alloy be completely recrystallized at the melting temperature of the filler alloy. Although H-temper materials are generally used to inhibit erosion, the formability of the brazing sheet is degraded. In this study, the density of fine precipitates that retard recrystallization of the core alloy is decreased by means of annealing using Continuous Annealing Line (CAL). As a result, the deformation level required to inhibit erosion is decreased, thus improving the formability of brazing sheets.
一般論文 / Articles
- 飲料用アルミニウム缶材料の開発
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Numerical Simulation of Butt Curl Phenomena during Aluminum DC Casting